single

Skutki ubóstwa cyfrowego i rola druku w edukacji

Na początku tego roku, szkoła w Australii podjęła decyzję, która była sprzeczna z globalnym trendem, który jest budowany od czasu, gdy pierwsza technologia została umieszczona w klasie. Decyzja ta podzieliła opinię rodziców, jedni sądzili, że jest to złe dla edukacji dzieci, inni, że jest to właściwe posunięcie. Jedynymi osobami, które były jednolicie zadowolone, byli uczniowie. Podjęto decyzję o zakazie używania iPadów do nauki.

Położona tuż za Sydney szkoła Reddam House School od pięciu lat korzystała z iPadów, aby uzyskać dostęp do e-booków, ale nauczyciele i uczniowie byli coraz bardziej sfrustrowani tymi urządzeniami - nauczyciele twierdzili, że nie zrobili nic, aby poprawić umiejętności techniczne uczniów i utrudniali im naukę, a uczniowie twierdzili, że robienie notatek było łatwiejsze przy użyciu pióra i papieru.
Dyrektor Dave Pitcairn powiedział, że wiadomości i inne ostrzeżenia na iPadach również rozpraszają uczniów i że uczniowie lepiej uczą się i używają więcej zmysłów podczas przeglądania podręczników.

Ubóstwo cyfrowe

Oczywiście, dla wielu dzieci nie posiadanie iPada jest raczej prostym faktem niż wyborem. W Wielkiej Brytanii istnieje wyraźna przepaść cyfrowa - wiele dzieci z obszarów o niekorzystnych warunkach gospodarowania mieszka w gospodarstwach domowych, które po prostu nie mogą sobie pozwolić na opłacenie umowy o świadczenie usług szerokopasmowych, nie wspominając o domowym komputerze czy tablecie. Istnieje wiele programów szkolnych i charytatywnych, które zapewniają laptopy, ale nadal mogą pojawić się problemy z brakiem umiejętności rodzicielskich w zakresie informatyki lub z zapewnieniem dzieciom spokojnej przestrzeni do nauki.

"Ubóstwo cyfrowe jest poważnym problemem", powiedział BBC News Matt Morden, współnadzorca szkoły podstawowej Surrey Square w południowym Londynie. "Jeśli rodziny walczą, priorytetem będzie jedzenie, a nie dane."

Oznacza to, że w systemie szkolnym, który w coraz większym stopniu opiera się na technologii nauczania, może to być poważnym problemem.

Niskie koszty i brak aktualizacji

Ale podobnie jak dyrektor Pitcairn, wielu nauczycieli na całym świecie zaczyna rozumieć znaczenie papieru w klasie. Oprócz niskich kosztów i wysokiej dostępności, przeprowadzono wiele badań, które potwierdziły, że używanie papieru pomaga uczniom przyswoić, zrozumieć i zachować informacje, a także zrozumieć złożone teorie i pomysły.
Globalne badania przeprowadzone przez Naomi Baron, profesor lingwistyki na American University w Waszyngtonie, wykazały, że 92% studentów uniwersytetów koncentruje się najlepiej w wersji papierowej1. "Są dwa duże problemy z e-czytaniem", powiedział profesor Baron. "Pierwszą jest to, że studenci mówią, że się rozpraszają, odrywają się od innych rzeczy. Drugi miał związek ze zmęczeniem oczu, bólem głowy i fizycznym dyskomfortem."

Efekty uczenia się z druku są jeszcze bardziej widoczne u młodszych dzieci. We wcześniejszym badaniu naukowcy stwierdzili, że dzieci w wieku od 3 do 5 lat, których rodzice czytali im z książki elektronicznej, miały gorsze rozumienie czytania niż dzieci, których rodzice korzystali z tradycyjnych książek2.

Książka drukowana i cyfrowa

Istnieje argument, że korzystanie z technologii od najmłodszych lat pomaga dziecku przygotować się do dorosłego świata jeszcze bardziej zależnego od technologii niż obecnie, a nauczyciele zgadzają się, że powinna ona być obecna zarówno w klasie, jak i w domu. Jednak drukowanie wielokrotnie udowodniło, że ma wiele istotnych korzyści, których uczniowie po prostu nie dostają za pomocą urządzeń elektronicznych. A dla rodzin żyjących w ubóstwie cyfrowym, nadmierne poleganie na technologii w klasie służy jedynie pogłębianiu przepaści edukacyjnej pomiędzy niektórymi grupami społecznymi.