single

Teoria kolorów w brandingu i marketingu

Jeśli jeszcze nie wdrożyłeś psychologii kolorów do swojej marki lub strategii marketingowej, nadszedł czas, aby się za to zabrać - tracisz niewiarygodną szansę na podniesienie rangi swojej marki i zmaksymalizowanie potencjału marketingowego.

1. Teoria kolorów

2. Barwy podstawowe, drugorzędne, trzeciorzędne

3. Dopasowywanie kolorów

4. RGB i CMYK

5. Kolor i markiZależność między kolorem a psychologią w brandingu i marketingu jest istotna i wzajemnie powiązana, a użycie koloru może sprawić, że treści wizualne wpłyną na postrzeganie i zachowanie konsumentów.

Teoria koloru

Dlaczego kolor jest tak ważnym elementem w brandingu i marketingu? Wszystko zaczyna się od angażowania konsumenta. Zaangażowanie konsumenta ma kluczowe znaczenie dla sukcesu marki, a umiejętność przyciągnięcia go to pierwsza rzecz, jaką musisz zrobić. Tu właśnie wkracza teoria kolorów. Czym jest teoria kolorów?

Teoria kolorów to ustalone zasady i wytyczne, które odnoszą się do kolorów i ich wykorzystania w interfejsach wizualnych, z naciskiem na tworzenie atrakcyjnych i efektownych schematów kolorystycznych. Teoria kolorów pozwala strategicznie dobierać kolory i palety barw do materiałów marketingowych, aby wywołać określone wrażenie, emocje lub nastrój. Według Insights in Marketing, 93% konsumentów twierdzi, że wygląd zewnętrzny produktu jest największym czynnikiem wpływającym na ich decyzję o zakupie, a kolejne 85% jest pod wpływem koloru produktu.

Tworzenie atrakcyjnych wizualizacji w brandingu i marketingu drukowanym jest o wiele łatwiejsze, jeśli zapoznasz się z kołem barw, ponieważ pomaga ono zrozumieć, w jaki sposób kombinacje kolorów współgrają ze sobą.

Kolory podstawowe, drugorzędne i trzeciorzędne

U podstaw teorii kolorów leżą podstawy, których prawdopodobnie nauczyłeś się w dzieciństwie:

  • Kolory podstawowe: niebieski, czerwony i żółty, z których żadnego nie można utworzyć przez połączenie kolorów.
  • Kolory drugorzędne: zielony, pomarańczowy i fioletowy, powstają w wyniku zmieszania dwóch kolorów podstawowych.
  • Kolory trzeciorzędowe: magenta, vermillion, fiolet, teal, bursztyn i chartreuse, powstające z połączenia koloru podstawowego z kolorem drugorzędowym.

Poza trzema głównymi grupami kolorów, warianty kolorystyczne są możliwe dzięki barwom, odcieniom, tonom i odcieniom. Pojedyncze kolory mogą mieć duże znaczenie w brandingu i marketingu, ale kombinacje kolorów mogą również wpływać na decyzje zakupowe konsumentów.

Powiązane: 5 trendów w projektowaniu graficznym na rok 2021

Dopasowanie kolorów

Czy kiedykolwiek widziałeś kombinację kolorów, która sprawiła, że zadałeś sobie pytanie, co projektant miał na myśli? Dopasowanie kolorów wymaga pewnego know-how i może wpłynąć na postrzeganie i zachowanie konsumentów. Na końcu projektu poligraficznego chcesz, aby Twój wydruk prezentował harmonijny schemat kolorystyczny. Wiedza o tym, że na kole barw znajdują się kolory ciepłe i chłodne oraz co one oznaczają, jest dobrym punktem wyjścia przy dobieraniu kolorów, ale istotne jest również opanowanie podstawowych schematów kolorystycznych, takich jak

  • Kolory dopełniające: dwa kolory znajdujące się naprzeciwko siebie na kole kolorów.
  • Rozdzielone kolory dopełniające: kolor podstawowy plus dwa kolory sąsiadujące z jego kolorem dopełniającym
  • Kolory analogiczne: trzy kolory znajdujące się obok siebie na kole kolorów
  • Kolory triadyczne: trzy kolory równo rozmieszczone na kole barw
  • Kolory tetradowe lub podwójnie komplementarne: cztery kolory, które tworzą dwa zestawy kolorów komplementarnych

Kolory addytywne i subtraktywne: RGB i CMYK

W projektowaniu kolorów należy wybierać między addytywnymi i subtraktywnymi modelami kolorów. Wybór będzie zależał od tego, czy gotowy produkt będzie występował w formie cyfrowej czy drukowanej. Addytywny model koloru to RGB (Red, Green, Blue) i jest on zazwyczaj stosowany w komunikacji cyfrowej. Odejmujący model kolorów to CMYK (Cyan, Magenta, Yellow, Key (Black)), który jest stosowany w 4-kolorowym druku procesowym lub w druku materialnym.

W modelu RGB wszystkie kolory zaczynają się jako czarne, a światła RGB są dodawane w celu rozjaśnienia i uzyskania idealnego pigmentu, ale wszystkie trzy kolory można mieszać, aby uzyskać czystą biel. Modele CMYK rozpoczynają się od wszystkich kolorów jako bieli, a drukarka miesza kolory CMYK z atramentem zmniejszającym jasność, aby uzyskać pożądany kolor.

Powiązane: CMYK vs RGB: kiedy należy ich używać

Kolory pomagają markom komunikować się

Znaczenie kolorów ma kluczowe znaczenie dla komunikacji marki z konsumentami, ponieważ kolory wpływają na emocje i zachowania konsumentów na poziomie osobistym. Wielu konsumentów przypisuje określone cechy do pojedynczych kolorów i ich kombinacji - pozytywne lub negatywne. Oto krótkie spojrzenie na znaczenie, jakie niosą ze sobą niektóre popularne kolory.

Czerwony - agresja, siła, impulsywność, głód, pasja, energia, miłość, działanie, niebezpieczeństwo

  • Korzystne w zachęcaniu konsumentów do podjęcia działania

Doskonałym przykładem efektywnego wykorzystania koloru czerwonego jest jaskrawoczerwone tło Coca-Coli z białym tekstem. Logo jest rozpoznawalne przez 94% ludzi na świecie. Zastosowanie tej kombinacji kolorów przyczyniło się nawet do popularyzacji Świętego Mikołaja, który w reklamach jest przedstawiany w biało-czerwonym stroju. W rezultacie Coca-Cola stała się synonimem świąt Bożego Narodzenia, co stanowi istotną część jej ogólnej marki. Marka wykorzystuje czerwień do zakupów impulsywnych, a biel podkreśla czysty i orzeźwiający charakter produktu.

Pomarańczowy - radość, optymizm, szczęście, ostrożność

  • Idealny do przekazywania pozytywnych informacji o produkcie lub marce

Na przykład logo Home Depot jest rozpoznawalnym emblematem w handlu detalicznym dzięki charakterystycznemu pomarańczowemu kolorowi. Jest minimalistyczne, ale inspiruje do działania i mówi o przystępności marki.

Żółty - szczęście, entuzjazm, spokój, intelekt, ostrzeżenie

  • Świetnie przyciąga uwagę

Radosne logo Snapchata, biały duch na żółtym tle Pantone, przemawia do młodszej grupy docelowej, docierając do 75% millenialsów i generacji Z. Cechy takie jak kreatywność, ekscytacja i szczęście są zawarte w prostym logo, które przyciąga uwagę młodszych użytkowników.

Zielony - spokój, zdrowie, relaks, pozytywność, rozwój lub ambicja

  • Przydatny do komunikowania rozwoju marki lub wzrostu jej statusu.

Zielony kolor jest dominującym elementem logo Starbucks. Mówi o celu marki, jakim jest promowanie odprężającej i spokojnej atmosfery w kawiarniach, a także o pozytywnym podejściu marki do dbania o swoich klientów i traktowania ich.

Niebieski - spokój, zaufanie, komunikacja

  • Wykorzystywany do budowania zaufania i poczucia bezpieczeństwa

Dzięki wykorzystaniu koloru niebieskiego American Express jest w stanie przekazać swój cel, jakim jest promowanie bezpieczeństwa, zaufania, uczciwości i stabilności.

Fioletowy - luksus, kreatywność, mądrość

  • Często używany do podkreślania piękna

Fiolet kojarzy się z królewskością - a królewski fiolet Cadbury (Pantone 2865c) daje konsumentom poczucie dekadencji, luksusu i wysokiej jakości. Jeśli przesłanie, które chcesz przekazać za pomocą swojej marki, jest związane z bogactwem i królewskością, fioletowy jest właściwym wyborem.

Biały - bezpieczeństwo, czystość, niewinność, minimalizm, czystość, elegancja.

  • Przydatna do upraszczania przekazu, zarówno cyfrowego, jak i drukowanego

Logo Apple Steve'a Jobsa, prezentowane w kolorze białym, przywołuje na myśl czystość i współgra z jego elegancko zaprojektowanymi produktami. Podkreśla minimalizm, czyste linie i tworzy nowoczesną atmosferę.

Wybierając najlepsze opcje kolorystyczne do druku, pamiętaj o tym, aby priorytetem było doświadczenie użytkownika oraz o istocie marki. Wiedz, jaki nastrój chcesz osiągnąć za pomocą schematu kolorów i nie zapominaj o kontekście i percepcji kolorów. Jeśli potrzebujesz pomocy, nasz zespół kreatywny i eksperci ds. druku są tutaj, aby Ci pomóc. Skontaktuj się z firmą Ironmark już teraz i zobacz, co możemy zrobić dla Twojej następnej partii materiałów wizualnych.